zaterdag 20 november 2010

Knutselen


“Pak maximaal 5 blokjes uit deze doos en vorm je kwaliteit ermee” zei de trainer van een training over Kernkwaliteiten tegen mij. Ik fronste mijn wenkbrauwen en pakte een vierkant blokje, een cilinder, een driehoek en een blokje in de vorm van een ‘zwiebelturm’. Hoe het 5e blokje er uit moest zien wist ik niet, dus dat kon ik ook niet pakken. Ik rommelde wat met de blokjes en legde ze vervolgens tegen elkaar. Het vierkante blokje als stabiel punt, waartegen ik de cilinder legde (flexibiliteit), de zwiebelturm daar weer bovenop (creativiteit) en tenslotte het driehoekje met een scherpe kant naar boven daar bovenop (soms kom je mijn scherpe kant tegen). Wat een ervaring was dat, om te ontdekken dat je met 4 blokjes je verhaal kunt vertellen.

Ik was gevraagd om een groep projectmanagers van een softwareleverancier te helpen meer greep te krijgen op hun projecten. Voor de zomer hadden we al twee dagen heel goed met elkaar gewerkt. Deze dag in het najaar was bedoeld als terugkomdag: hoe gaat het nu en wat moet er verder worden afgesproken. De verandering die deze organisatie doormaakt is die van een ‘leverancier van software’, naar een ‘meedenkende partner’ die helpt de meest passende softwareoplossing te bieden. Dat vraagt andere kwaliteiten van de projectmanagers. Tijdens  de voorbereiding waren mijn opdrachtgever en 2 van de projectmanagers uitgekomen op: we hebben (meer) gereedschap nodig. Daarop bedacht de opdrachtgever dat hij iedereen aan het eind van de dag een gereedschapskistje zou geven als symbool.
Ik besloot het thema gereedschap en bouw door te voeren in het dagprogramma. Zo vond mijn man mij de avond voor de training met een schaar, een Praxiskrantje, plakband en wat correspondentiekaartjes. Ik knutselde kaartjes met zagen, ladders, tuinhekjes, buitenverlichting, klopboormachines enzovoort, die dienst konden doen bij het ‘dichttimmeren’ van het gat tussen deze dag en de vorige twee dagen: ieder koos twee kaartjes om zijn verhaal te vertellen.
Verder wilde ik hen ook laten nadenken over het ideale beeld dat zij als organisatie neer willen zetten opdat zij van daaruit na konden gaan welk gereedschap zij dan nog nodig hebben. Het helpt om door (de liminele fase van) een verandering te komen als je een duidelijk eindplaatje hebt.

En toen moest ik ineens weer aan die vijf blokjes denken. Gelukkig had ik de blokkendoos waar mijn kinderen vroeger mee speelden nog op zolder staan. De opdracht was: maak met je groepje een bouwwerk dat jullie bedrijf in optimale vorm weergeeft. Schrijf woorden op die hierover tijdens het bouwproces worden gezegd. Woorden die bijvoorbeeld werden opgeschreven waren: mooi, kleurrijk, naar buiten gericht, stevig fundament, ruggengraat, snel. De bouwwerken waren fantastisch en de verhalen erover helder. In 20 minuten was de koers bepaald en er zat de energie in de groep.
Het laatste boek van Bert Coenen (Lector begeleidingskunde) heet ‘Schuren, Knutselen en Schooieren’. Wat wil je nog meer.

1 opmerking:

  1. Hoi Inge,

    Moest even denken aan onze laatste ontmoeting..(sorry, nog van harte gefeliciteerd!)
    Mooie symbolen en lekker geknutsel. Na 3 blogs een reactie van mij: het ziet er mooi en bovendien leerzaam uit. Maar wat wil je ook als begeleidings deskundige. Graag ga ik als volger mee bewegen en op jouw rock..
    Groeten, Wil

    BeantwoordenVerwijderen

Unbalanced Rock

Unbalanced Rock
Dubbelzinnigheid als startpunt voor organiseren: beweging en stevigheid